Asistenții medicali sunt coloana vertebrală a sistemelor noastre de îngrijire medicală și au nevoie de ajutorul nostru

O discuție cu Șerban Isopescu-Weber, lider al diviziei dedicate Health Systems, Philips România

Astăzi sărbătorim Ziua Internațională a Asistenților Medicali și nu mă pot gândi la un moment mai bun pentru a reflecta asupra rolului esențial pe care acești oameni incredibili îl au în lupta împotriva pandemiei globale prin care trecem. Asistenții medicali alcătuiesc cea mai mare proporție a lucrătorilor din domeniul sănătății din întreaga lume; ei sunt adesea primele fețe pe care le vedem când ajungem la spital și oamenii care ne consultă dacă suntem bolnavi acasă. Asigurând atât sprijin clinic, cât și emoțional pentru pacienți, cred cu tărie faptul că aceștia sunt inima comunităților noastre de îngrijire medicală, iar acum au nevoie de mai mult sprijin ca niciodată. Iată gândurile mele despre cum îi putem ajuta.

În contextul în care cazurile globale de coronavirus au depășit deja 4 milioane, cererea imensă de tratament a scos în lumină o problemă globală critică: pur și simplu nu există suficienți asistenți medicali. Pe măsură ce secțiile de la urgențe s-au umplut, iar sistemul a simțit tensiunea pandemiei, managerii de spitale au fost nevoiți să găsească modalități de a răspunde nevoilor de personal. Unele spitale din lume au apelat la profesioniști din domeniul sănătății în prezent pensionari pentru acele secții din spitale unde aceștia nu ar intra în contact cu pacienții infectați cu COVID-19, astfel încât să elibereze alți asistenți, pe când alte spitale au apelat la asistenți medicali din roluri non-clinice, cum ar fi un departament de calitate. Marea Britanie a lansat chiar legislația de urgență de înregistrare temporară COVID-19, pentru a extinde forța de muncă a asistenților medicali la persoane adecvate, cu experiență. Având nevoie de mai mult personal, deficitul de echipamente personale de protecție este o problemă și mai importantă. În timp ce aceste echipamente ar fi un dat în condiții normale, asistenților medicali li se cere acum să raționeze și să reutilizeze rezervele limitate pe care le au.

Ce putem face? Cred că este esențial să dotăm asistenții medicali cu instrumentele necesare, pentru a avea o vizibilitate clară asupra stării de bine a pacienților lor, atât la domiciliul pacientului, cât și la spital. Sistemele de monitorizare periodică prin dispozitive conectate la domiciliu pot echipa asistenții, astfel încât aceștia să se asigure că pacienții care nu sunt într-o stare atât de critică încât să necesite internarea, vor putea fi îngrijiți de acasă.

În spital, există trei modalități principale prin care ne putem sprijini asistenții. În primul rând, încât mulți trec prin situații în care își asumă responsabilități care nu intră în asumarea lor în mod normal, materialele de instruire sunt obligatorii. De exemplu, tutorialele video îi pot ajuta să parcurgă rapid proceduri de la ventilația invazivă, la monitorizarea de bază a pacientului.

În al doilea rând, având în vedere numărul ridicat de pacienți aflați la terapie intensivă, numărul de alerte ale sistemului de monitorizare care atrag atenția unui asistent poate duce la oboseală cronică. Soluțiile de monitorizare a pacienților care triază aceste alerte și care se configurează la procedurile de lucru ale fiecărei organizații ajută asistenții să înțeleagă sursa și riscul asociat cu fiecare.

În cele din urmă, pentru siguranța asistenților noștri, trebuie să limităm cât mai mult posibil contactul acestora cu pacienții infectați, oferind acele soluții de monitorizare care să permită îngrijirea din afara camerei de spital a unui pacient. Am văzut că, la nivel global, sistemele de sănătate adoptă modalități de a limita expunerea personalului, cum ar fi rularea cablurilor în afara camerelor pacienților, monitoare și pompe IV, soluții de vizualizare a patului pacientului de la distanță sau control prin telecomandă. În timpul acestei crize, de asemenea, astfel de echipamente non-medicale, de exemplu monitoarele video Philips pentru bebeluși, pot fi utilizate pentru a sprijini profesioniștii din domeniul sănătății în monitorizarea pacienților de la distanță. Chiar și după perioada COVID-19, ne putem aștepta ca adoptarea de soluții de monitorizare fără contact – cum ar fi biosenzorii purtabili sau sistemele bazate pe camere care pot măsura semnele vitale fără a fi nevoie de atingere umană – să crească.

Nici nu-mi imaginez cât de greu este să comunicăm cu persoana iubită care stă în spital doar prin telefon sau prin asistentul medical, ceea ce este cazul familiilor bolnavilor de COVID-19. Asistenții recunosc, de asemenea, cât de greu este acest lucru. Sunt oameni – văd cât de dureroasă și de reală este separarea. Cu cât putem sprijini mai mult tratamentul de acasă în primele etape ale bolii, cu atât mai bine. Odată ce un pacient este mutat la spital, este de real ajutor pentru familia acestuia să își poată vedea ruda bolnavă și să vorbească prin intermediul dispozitivelor conectate. Pentru cei de acasă, această schimbare poate face diferența. Pandemia se produce în timp ce rambursarea continuă să se îndrepte către un tip de îngrijire bazat pe valoare adaugată. Organizațiile care folosesc platformele de gestionare a sănătății publice pot deține o evidență mai clară a parcursului și istoricului de tratament al fiecărui pacient, pot acoperi lacune de tratament și pot interveni în timp util pentru pacienții cu risc crescut. Aceste platforme ajută organizațiile medicale să identifice și să acorde prioritate populațiilor de pacienți cu risc ridicat pe baza unor seturi de coduri specifice COVID-19. Aceste tipare preconfigurate le pot permite să administreze pacienții care ar putea fi diagnosticați cu virusul sau cei care au beneficiat déjà de screening. De exemplu, Spitalul Groene Hart din Olanda folosește soluția Philips de monitorizare COVID-19 pentru a gestiona volumul în creștere al pacienților, ceea ce facilitează utilizarea screeningului online, chestionarele de monitorizare și monitorizarea de la pacienți de acasă, pentru a preveni vizitele care nu sunt necesare la spital.

Cred că acest lucru va reduce într-o oarecare măsură și oboseala cronică din rândul asistenților medicali. Chiar și înainte de pandemia actuală, asistenții medicali erau deja sub tensiune imensă. Trebuie să acordăm o atenție foarte mare asistenților medicali de pe primele linii împotriva COVID-19 și să învățăm de la ei să facem tot ce putem pentru a ajuta la îmbunătățirea echilibrului între viața personală și cea profesională, pe măsură ce avansăm.

Această pandemie ne va oferi oportunitatea de a învăța, de a ne dezvolta și de a fi mai bine pregătiți pentru următoarea criză. Atât de des ne gândim la sistemul medical ca la o instituție în sine. Dar eroii din primele linii sunt mame și tați, fii și fiice, surori, frați, prieteni și vecini. Ei își sacrifică sănătatea și oportunitatea de a fi acasă alături de cei dragi pentru a-și îngriji pacienții. Echiparea acestor persoane cu resursele și bunurile de care au nevoie pentru a-și îndeplini sarcinile și a oferi îngrijire în siguranță și eficient este esențială. Când totul se va termina, vom afla cât de eroici sunt profesioniștii noștri din domeniul sănătății. Luminița de la capătul tunelului a unei pandemii altfel devastatoare este că ne arată munca dezinteresată care se întâmplă în spitale din întreaga lume, care trece adesea neobservată în perioade mai calme. Dacă toți încurajăm bunătatea, sărbătorim umorul și suntem mai înțelegători cu cei din jur, îi putem ajuta să treacă prin asta, inspirați de sacrificiile lor.

În numele întregii echipe Philips, aș dori să profit de această ocazie, pentru a aduce cel mai profund gând de recunoștință tuturor profesioniștilor din domeniul sănătății pentru efortul uimitor, dăruirea și curajul incredibil.