Dr. Cătălin Cîrstoveanu: Digitalizarea sistemului medical înseamnă în primul rând transparentizare

Dr. Cătălin Cîrstoveanu este Șeful Secţiei de Terapie Intensivă nou-născuţi din cadrul Spitalului Clinic de Urgenţă pentru Copii „Maria Sklodovska Curie”. Pe 23 iulie a participat în calitate de Speaker în cadrul evenimentului Xgroup Meeting – Spitalul Digital, parte a campaniei de comunicare a celei de-a cincea ediții a Convenției Române a Spitalelor ROHO

Vă prezentăm un sumar al intervenției domnului Dr. Cătălin Cîrstoveanu, din cadrul evenimentului:

„Noi avem un interes major în ceea ce privește digitalizarea, pentru că suntem o secție ATI, pentru cei mai mici. În urmă cu 13 ani am făcut, împreună cu un prieten, prima conexiune ca să-mi văd pacienții de acasă. 

Scopul principal este acela de a scădea mortalitatea. Cu fiecare incident pe care-l aveam, descopeream anumite lucruri pe care trebuie să le facem și am trecut la treabă. Cu inteligența românească și providerii locali. Totuși, digitalizarea nu este un proiect așa ușor. 

Dacă acceptăm că avem erori va fi o problemă foarte serioasă. În occident 30-40% din personalul medical nu acceptă că are erori, iar cam un sfert dintre ei recunosc că nu au gestionat bine erorile, iar digitalizarea înseamnă în primul rând transparentizare. Dacă discutăm despre transparentizarea activității medicale, ar trebui să vedem cât de transparenți suntem la ora actuală. Avem erori active și erori pasive. În ceea ce le privește pe cele active, cele mai importante sunt cele de medicație. 

De-a lungul a 13 ani am reușit să creăm un adevărat Tele-ICU room care presupune foarte multe lucruri: programe speciale de surveillance, camere performante pentru zi și noapte, să ai audio, să faci debriefing, să ai recording, să ai data center. Noi avem un data center pe două camere pe care l-am creat cu surse private, cu sute de mii de euro, și pe care-l întreținem cu bani privați pentru că spitalul nu are cum să suporte așa ceva deocamdată.   

Un alt aspect important sunt semnele vitale (vital signs) care pot fi monitorizate din Tele-ICU room, dar care sunt văzute și pe hol, în fiecare cameră, în buzunarul asistentei, la mine în buzunar, la mine acasă, de mine pe autostradă, ceea ce este extrem de important. Când un pacient are deja semnele vitale afectate, s-ar putea să fie prea târziu pentru pacient, și asta presupune colectarea datelor de la toate echipamentele mele, ceea ce este o problemă foarte serioasă și complexă. 

Noi am muncit ani de zile la identificarea unei soluții, și am găsit-o, dar ea înseamnă compatibilități, inteligență, a testa în permanență, a crea un network foarte rapid în fiecare spital, altfel este imposibil să creăm aceste conexiuni între echipamente. Practic, vă dau exemplul unui accident pe care l-am avut cu o fetiță, la care semnele vitale au apărut degradate după un minut după ce o sondă de intubație s-a deranjat. Dacă aparatul meu îmi spunea din timp  „fresh gas blocked”, cum o facem acum aparatul meu, într-o secundă eram toți acolo. Asta înseamnă să văd tardiv semnul vital și alta înseamnă să văd că aparatul îmi spune „Atenție!”

Procesul de interconectare este extrem de complex pentru că am introdus ventilatoare mecanice, pompe, monitoare, aparatul de dializă, paturile – cu greutatea și cu toate alarmele patului. Dar asta nu înseamnă nimic. După ce am reușit să facem toate aceste lucruri, ele trebuie puse într-un hub central, respectiv în acea fișă electronică a pacientului. 

Practic, echipamentele scriu fișa de observație a pacientului. Și acolo am trendurile mele. Dacă un pacient a stat trei luni, pot vedea ce s-a întâmplat pe parcursul acelei perioade cu pacientul meu acolo. Văd ce s-a întâmplat când a decedat, ce s-a întâmplat când a fost resuscitat, ce s-a întâmplat în noaptea de dinainte, și îmi aleg informațiile relevante. Este o versatilitate extraordinară. Acest proces presupune storage, viteză și ca personalul să se implice. 

În occident, ca urmare a  introducerii acestor fișe electronice, sau secții paperless – și noi ne-am propus anul acesta să scoatem hârtia, sper să reușim – s-a observat ca urmare a raportărilor de la unele secții o reducere a mortalității cu 30%.Unii au raportat prelungirea perioadei de internare, însă sunt mult mai multe avantaje.  

Interconectarea trebuie să se facă cu sistemele informatice clasice. Noi am adus ICCA ca sistem informatic pentru că timp de 13-15 ani nu am reuși să creez cu informaticieni români un sistem informatic medical care să corespundă acestor secții ATI. Sunt cinci sisteme informatice mari în lume la ora actuală, sistem EPIC în Statele Unite, sistemul ICCA Philips, un sistem IBM Software, unul german și unul italian și cam asta ar fi.

Am adus chiar printscreen-uri după sistemul informatic din Boston informaticienilor de aici pentru că le trebuie 3 ani de zile să muncească, 5-10 oameni, și să fie plătiți să creeze un sistem informatic, dar sigur că o să-l facă, și trebuie să lucreze cu medici, asta e foarte important. Până acum nu s-a lucrat cu medici și de aceea nu avem rezultate foarte bune până la ora actuală, medicii au fost excluși din acest proces. Dar acum s-a lucrat invers. Medicul a spus „uite, cam asta ne trebuie” și oamenii au lucrat foarte inteligent.    

Partea de telemedicină este la fel, foarte serioasă, pentru că ne-am trimis pacienții acasă, îi ventilăm acasă, le facem nutriție parenterală totală acasă, EKG și avem sisteme directe. Dar, problema este că oamenii sunt needucați chiar dacă noi încercăm să-i informăm; unii sunt analfabeți. Așadar, este o problemă foarte mare de educație în primul rând, când vorbim de telehealth. 

Gestiunea pacienților este de asemenea importantă pentru că vrem să fim transparenți, și nu aducem pacienții pe care noi vrem, ci luăm în ordine, la rând. Am făcut un sistem informatic care să ne ajute cu asta pentru că este terifiant când sună toată ziua părinți, prieteni, colegi, miniștri, spitale, și nu avem unde să-i punem pe copii.

I-am așezat într-o ordine, și ne-am dat seama că transparentizarea sistemului medical ne arată lucruri foarte grave. De când folosim sistemul informatic de organizare a pacienților care au cerere de internare în secția noastră, am observat că ne-au murit 27 de pacienți așteptând pe liste.”      

Spitalul Digital este un proiect realizat de SpațiulMedical și BORO Communication, în parteneriat cu Philips Healthcare România.