Dr. Cătălin Vlad, IOCN: Pentru pacienții noștri, trebuie să devenim mai flexibili și să gândim soluțiile adecvate, adaptate profilului unităților sanitare

Dr. Cătălin Vlad este Managerul Institutului Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” Cluj-Napoca și Șef lucrări în cadrul Disciplinei de Chirurgie Oncologică şi Ginecologie Oncologică la Universitatea de Medicină şi Farmacie “Iuliu Haţieganu”.

Spațiul Medical: Cum traversează pacienții oncologici această perioadă și ce măsuri ați luat pentru susținerea lor?

Dr. Cătălin Vlad: Pacienții Institutului Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” Cluj-Napoca pot conta pe suportul profesional și uman al echipei în vreme de pandemie la fel ca în vreme de „normalitate”. În calitate de medic, m-aș referi în primul rând la „traversarea” acestei perioade din punct de vedere medical. Din cauza patologiei, dar și prin consecințele tratamentelor în cazul unora dintre ei, sistemul imunitar al pacienților noștri este extrem de expus. Astfel că, încă de la începutul situației epidemiologice, am depus toate eforturile pentru a limita infectarea acestei categorii extrem de vulnerabile de pacienți pe care o deservim, precum și a personalului medical. 

Pornind de la triajul epidemiologic, realizat conform reglementărilor legale, dar şi conform reglementărilor asociaţiilor medicale de profil, europene şi americane, am ajuns (cu sprijinul unor sponsori generoși cărora le mulțumim) la testarea tuturor angajaților și a pacienților internați prin metoda cea mai sensibilă, RT PCR. Am apreciat că e nevoie de măsuri pro-active, că declarațiile privind contacții și evaluarea temperaturii și a anumitor simptome lasă o poartă deschisă pentru infectare, în cazul propagării comunitare a virusului, precum și în cazul asimptomaticilor. 

Institutul nostru are o adresabilitate mare, tratăm pacienți din toată țara. Am luat măsuri ca, în condițiile restricțiilor de circulație și ale reglementărilor curente în domeniul programelor naționale de sănătate, să putem elibera pacienților noștri din alte județe documentele medicale solicitate online. Există, totuși, situații în care pacienții nu se pot adresa pentru tratamente oncologice unor servicii teritoriale în apropierea domiciliului. Pentru aceștia ne asigurăm că programările se realizează astfel încât să fie evitată aglomerarea, iar pacienții să fie tratați în condiții de siguranță.

Pentru pacienții oncologici, confruntați deja cu un puternic distress emoțional, contextul epidemiologic a adus după sine noi incertitudini și vulnerabilități. În momentul în care pacientul se află oricum într-o criză, așa cum e cea a diagnosticului sau a unei recidive, o situație incertă care poate pune viața oricui în pericol exacerbează reacția psihologică. Echipa de psihologi a IOCN a formulat recomandări și a pus la dispoziția pacienților, dar și a personalului nostru, atât online cât și în format tipărit, o serie de materiale specifice și adaptate pentru a face față din punct de vedere psihologic acestei pandemii. În plus, pentru a le rămâne în continuare aproape în condiții de siguranță, pacienții pot apela inclusiv la consilierea psihologică online. 

Spațiul Medical: Ce credeți că am învățat din această experiență provocată de Covid-19?

Dr. Cătălin Vlad: Probabil răspunsul la această întrebare, indiferent că vine din partea managerilor de spitale, a personalului medical și auxiliar sau a populației,  este importanța disciplinei, a muncii în echipă și a solidarității. Recunoscând importanța acestora, țin să mulțumesc tuturor colegilor care au răspuns cu profesionalism și reziliență unei situații excepționale. De asemenea, mulțumesc încă o dată sponsorilor generoși și comunității care a înțeles să ofere sprijin prompt și necondiționat sistemului sanitar și, implicit, pacienților.    

O altă lecție pe care a trebuit să o învățăm, ca urmare a crizei cu care am fost confruntați, este că pentru pacienții noștri trebuie să devenim mai flexibili și să ne adaptăm cât mai repede provocărilor (de exemplu, să eliberăm rețetele online). Să gândim „out of the box” și să găsim soluțiile adecvate profilului unității sanitare, de exemplu cele care să ne permită testarea pacienților și a personalului care nu se încadrau în definiția de caz, așa cum s-a întâmplat la IOCN.  

Spațiul Medical: Care este mesajul pe care l-ați transmite în acest moment pacienților oncologici?

Dr. Cătălin Vlad: Dorim să le transmitem că, la Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” Cluj-Napoca, în toate deciziile pe care le luăm și în acțiunile pe care le întreprindem avem în vedere în principal beneficiul lor, al pacienților; să aibă încredere în echipa medicală și să se informeze numai din surse oficiale. 

De asemenea, le recomandăm să evite deplasările inutile, să efectueze anumite proceduri diagnostice şi terapeutice cât mai aproape de domiciliu și să mențină comunicarea cu medicii curanți prin intermediul mijloacelor electronice. Să se protejeze. Să înțeleagă că vom conviețui cu acest virus o perioadă mai îndelungată, iar toate măsurile de precauție trebuie păstrate indiferent de când se încheie starea de urgență.