Marian Murguleț, CIO Guvernamental: Prin digitalizarea sistemelor medicale, spitalele pot trata mai mulți pacienți, mai eficient, cu venituri mai mari și costuri reduse

Marian Murguleț este Secretar de stat în cadrul Secretariatului General al Guvernului României, coordonator pentru tehnologia informaţiei la nivelul întregii administraţii publice centrale, Primul CIO (Chief Informational Officer) Guvernamental. Pe 23 iulie a participat în calitate de Speaker în cadrul evenimentului Xgroup Meeting – Spitalul Digital, parte a campaniei de comunicare a celei de-a cincea ediții a Convenției Române a Spitalelor ROHO

Vă prezentăm un sumar al intervenției domnului Marian Murguleț, din cadrul evenimentului:

„Educația merge mână în mână cu sănătatea. Există o teamă de digitalizare la nivelul administrației publice centrale care vine, evident, dintr-o lipsă a educației, a abilităților în zona digitală (digital skills). Acest lucru reiese și din raportul The Digital Economy and Society Index (DESI), care situează România la scorul general și la mai toate capitolele pe ultimele locuri împreună cu Grecia și Bulgaria, mai puțin conectivitatea, unde România ocupă un loc în prima parte a clasamentului.

Avem nevoie în primul rând de creșterea gradului de educație pentru a putea folosi tehnologia mult mai bine. Trebuie să menționăm însă că în ultima perioadă, au fost o serie de inițiative și proiecte finalizate cu succes, care cu siguranță vor îmbunătăți scorul României în acest raport DESI, prezentat anual.

Tehnologia trebuie folosită cu succes în domeniul medical. Trebuie să avem în vedere acest ecosistem pacient – medic – furnizor de servicii medicale – furnizor de asigurări de sănătate. 

Pacientul are nevoie de soluții de încredere, mereu disponibile online prin intermediul dispozitivelor mobile pentru a defini și monitoriza medicația. Educația, în ceea ce privește pacientul, include pe lângă digital skills și abilitatea de a-și monitoriza cu mai multă atenție și interes starea de sănătate. 

Medicul are nevoie de tehnologie pentru a pierde mult mai puțin timp cu sarcinile administrative. Un asistent bazat pe machine learning, pe inteligența artificială, care să-i scrie rețeta, care să-i completeze fișa pacientului, ar fi ceva foarte util.

Furnizorii de servicii medicale au la rândul lor nevoie de rezultatele analizelor de la laborator, de rapoarte medicale, date de analiză imagistică, informații referitoare la cererile de despăgubire, într-un format electronic, eficient și rapid de folosit. Furnizorii de asigurări de sănătate au nevoie, de asemenea, de toate aceste elemente pentru despăgubiri.       

Cu toții ne dorim creșterea calității serviciilor medicale, a accesului la serviciile medicale, și bineînțeles reducerea costurilor. Un exemplu în acest sens este modelul de implementare a Sistemului Informatic Unic Integrat la nivelul CNAS, prin care s-au realizat economii substanțiale, deși, evident, este mereu loc de mai bine. 

Soluțiile medicale în era digitală au la bază colaborarea, care presupune redefinirea modului în care funcționează furnizorii de servicii medicale, a felului în care colaborează pe dosarele medicale și modul în care se conectează cu pacienții lor. Un alt aspect important este siguranța. O singură locație pentru stocarea datelor medicale, cu capacități de stocare pe termen lung a acestora este necesară.

La fel de important este ca serviciile medicale să fie conectate și digitale. Pacienții pot obține rezultatele de laborator, imagini medicale și istoricul prescripțiilor în timp util, iar interacțiunea cu pacientul și integrarea lui în comunitate prin servicii medicale virtuale în conferință vocală și video, face din conceptul Zero Distance Healthcare, sau obținerea mai rapidă a unei a doua opinii, o realitate atât de necesară în aceste zile.

Serviciile medicale de tip Zero Paper Healthcare sunt menite să ajute organizațiile din domeniul sănătății să aibă un succes într-o lume digitală, în schimbare, să trateze mai mulți pacienți, să-și îmbunătățească fluxurile de numerar și să anticipeze schimbarea. Prin aceste soluții, unitățile medicale și spitalele, în noua viziune, pot trata mai mulți pacienți, mai eficient, cu venituri mai multe.      

Mobilitatea este, de asemenea, un aspect important al serviciilor digitale, deoarece ar trebui să fie disponibile oricând, de pe orice dispozitiv, și să fie livrate din Cloud, cu opțiuni de instalare la domiciliu pentru a beneficia de servicii de clasă mondială pe Desktop, tabletă, și smartphone. 

Proiectele pe care noi le avem ca prioritate 0 la nivel național sunt: Cardul Electronic de Identitate, care va include și cardul de sănătate, Cloud-ul Guvernamental, care va permite spitalului să se manifeste în noul context tehnologic, hub-ul de interoperabilitate, Punctul de Contact Unic Electronic. Serviciile de Ehealth, proiectele RegInterMed și cel de evidență a secțiilor ATI, sunt, de asemenea, proiecte foarte importante. Cu aceste programe implementate, sunt sigur că țara noastră va urca în toate clasamentele europene, și că vom avansa cu cel puțin 5 puncte în raportul DESI.  

Nu putem avea o sănătate la parametri pe care ni-i dorim fără o educație adecvată, de la abilitățile digitale, până la educația de a ne îngriji, de a ne monitoriza, de a ne informa, de a utiliza platformele, inclusiv ultima lansată zilele trecute de ADR cu Code for Romania prin care putem să ne ajutăm pe noi și pe cei din comunitate pentru a controla și a reduce riscurile asociate pandemiei pe care o traversăm.”

Spitalul Digital este un proiect realizat de SpațiulMedical și BORO Communication, în parteneriat cu Philips Healthcare România.