Noi tehnologii în lupta împotriva COVID-19

În contextul pandemiei COVID-19, multe soluții, care nu cu mult timp în urmă păreau a fi tehnologiile viitorului, sunt folosite din ce în ce mai des de către profesioniștii din domeniul sănătății. Inteligența artificială permite o îngrijire mai bună și mai amplă a pacienților și, în același timp, crește siguranța personalului medical. Prin urmare, dată fiind supra-solicitarea sistemelor medicale din întreaga lume, schimbul de informații și cunoștințe cu privire la soluțiile care sprijină tratamentul pacienților cu COVID-19 este acum mai urgent ca niciodată.

Întreaga lume se luptă cu virusul COVID-19. Suntem separați prin măsuri epidemiologice. Unii rămân în siguranță în biroul de acasă, alții – în special cei care se află în prima linie de contact cu cei deja infectați – se limitează la costume de protecție. Cu toate acestea, împărtășim o dorință comună: să câștigăm lupta împotriva inamicului invizibil. Jeroen Tas, Director al Inovației și Strategiei Royal Philips, scrie un articol despre atitudinile și observațiile sale. El se concentrează în special asupra serviciilor digitale de sănătate a beneficiilor acestora în lupta împotriva COVID-19. Iată aici versiunea sa originală.

Cum putem lupta împotriva pandemiei COVID-19?

Frans van Houten, CEO-ul Philips, a făcut recent o declarație despre felul în care compania răspunde situației declanșate de COVID-19, o situație în continuă evoluție. Philips a mărit producția de ventilatoare, monitoare și soluții pentru a ajuta diagnosticarea și tratarea pacienților, iar eforturile tuturor angajaților se concentrează pentru a sprijini furnizorii medicali.

Pretutindeni, fiecare face tot ce îi stă în putință pentru a limita sau cel puțin a încetini răspândirea și rata de infectare cu COVID-19. Cu toții ar trebui să respectăm măsurile privind distanțarea socială, regulile de igienă și să fim la curent cu cele mai recente informații provenite din surse de încredere, astfel încât să putem acționa ca cetățeni responsabili într-o situație în continuă transformare. Informațiile pe care le accesăm ar trebui să fie transparente și bazate pe date. Unul dintre cele mai puternice instrumente ale îngrijirii medicale bazate pe dovezi (evidence based healthcare) este tehnologia prin care se colectează, organizează și analizează date care dezvăluie rapid tipare și informații implicite. În acest fel, putem întări necesitatea unor infrastructuri robuste de procesare a datelor în domeniul sănătății.

În Olanda, Philips a contribuit la lansarea unui portal de schimb de date COVID-19 care conectează furnizorii pentru a sprijini transferurile de pacienți. Acesta permite ca datele unui pacient să fie transferate de la spitalul A la spitalul B cu ușurință, în condiții de siguranță, prin cloud.

Un alt instrument util pentru a face față unui virus cu răspândire atât de rapidă precum COVID-19 este „îngrijirea virtuală” sau telehealth. În contextul unui număr atât de mare de pacienți și a riscului de a infecta și alți pacienți, precum și personal medical prin contact direct, consultările online pot oferi un ajutor valoros sistemului medical. Soluția își propune să prevină vizitele care nu sunt necesare la medicii generaliști, precum și deplasările la spital, monitorizând de la distanță marea majoritate a pacienților cu COVID-19 care sunt izolați la domiciliu. Pacienții infectați cu COVID-19 pot fi monitorizați de la distanță prin intermediul chestionarelor inteligente despre situația lor de acasă și a stării de sănătate, identificând dacă și când este necesară intervenția.

În situația actuală, în care COVID-19 poate genera ocazional și pneumonie severă, ne confruntăm cu un număr tot mai mare de pacienți care necesită îngrijiri acute în spital sau într-o secție de terapie intensivă. Multe țări se confruntă cu un număr foarte ridicat de pacienți, număr care crește până la proporții dificil de gestionat. Există o adevărată îngrijorare a autorităților medicale din întreaga lume, nu doar din pricina paturilor și a ventilatoarelor de terapie intensivă limitate din spitale, ci și în contextul lipsei și a supra-solicitării personalului medical. Medicii și asistenții medicali instruiți sunt deja mai puțini, iar expunerea repetată a acestora la pacienții infectați crește riscul propriu de a contracta virusul.

Cum stimulează COVID-19 trecerea la îngrijirea virtuală?

Un tele-TI sau un eTI permite unei echipe de medici și asistente de terapie intensivă să monitorizeze de la distanță pacienții din secțiile de terapie intensivă, indiferent de locul pacientului. Într-un spațiu dedicat tehnologiei de tip tele-TI, medicii și asistentele beneficiază de aparatură de înaltă definiție, telemetrie, analiză predictivă a datelor și capacități avansate de raportare pentru a-și susține colegii din prima linie. Algoritmii alertează semne de deteriorare sau îmbunătățire a pacientului. Acestea ajută echipele medicale să intervină proactiv sau să decidă care sunt pacienții care s-au stabilizat și care pot fi transferați, permițând paturilor din secțiile de terapie intensivă să fie alocate pacienților în stare mai gravă.

Tehnologiile avansate de telemetrie și cele video pot oferi promisiunea monitorizării pacienților în stare gravă. În viitorul apropiat, ne putem aștepta la un software de analiză a imaginii care măsoară temperatura, ritmul cardiac și ritmul respirator al unui pacient la terapie intensivă de la o distanță de câțiva metri. Folosind soluțiile existente de monitorizare a pacientului, inteligiența artificială poate utiliza deja datele obținute pentru a oferi predicții despre intervalul în care starea unui pacient urmează să se deterioreze, cu câteva ore înainte ca o asistentă să poată detecta acest lucru. Atunci când starea pacienților se deteriorează, conexiunile sigure cu experți clinici externi permit inițierea unor planuri de tratament adecvate. Când există deficiențe de personal, cum ar fi disponibilitatea redusă a personalului în schimburi de noapte, monitorizarea se poate face de la distanță, chiar și din partea cealaltă a lumii, unde oamenii sunt activi, în miezul zilei.

Abordarea monitorizării de la distanță poate fi extinsă și la domiciliu, cu dispozitive portabile inteligente de urmărire a pacienților infectați sau cu risc de infecție. Aceste dispozitive (e.g. un plasture inteligent) pot măsura temperatura corpului, frecvența respirației și ritmul cardiac, pot monitoriza somnul și detecta diferențele de ritm. Toate aceste măsurători pot fi combinate cu informații contextuale și comportamentale despre pacient, pentru a oferi cât mai multă acuratețe. Philips lucrează la soluții care pot fi implementate rapid, precum acestea, dedicate pacienților în situații de risc.

Tele-TI și monitorizarea la domiciliu sunt doar o parte din soluție. Problemele nu apar doar în ceea ce privește numărul de paturi și disponibilitatea personalului medical, ci și în alte aspecte critice, cum ar fi diagnosticul. Ultrasunetele, radiografiile și scanările CT sunt instrumente utile pentru diagnosticul și urmărirea COVID-19, dar dacă numărul pacienților crește rapid, radiologii care le evaluează se vor confrunta cu un volum de muncă mult mai mare. Dacă nu există suficient de mulți radiologi disponibili într-un spital pentru a îngriji pacienții de la fața locului, serviciile de tele-radiologie pot veni în ajutor. Radiologii de la un spital își pot sprijini de la distanță colegii din alt spital. Chiar și așa, cu atât de multe cazuri noi de pacienți infectați cu COVID-19 în întreaga lume, adesea pacienții trebuie să aștepte înainte de a obține rezultatele. Analiza imaginii CT activată de inteligența artificială ar putea ajuta la depistarea pacienților suspectați de COVID-19 în câteva minute. La rândul său, acest lucru ar putea diminua presiunea testelor complexe de laborator pentru a confirma prezența coronavirusului. Există câteva provocări dificile de rezolvat însă, înainte ca un algoritm să poată distinge între gripă și COVID-19.

O serie de idei inovatoare și strategii pentru a face fața situației sunt testate în diferite țări din lume. În viitorul apropiat, am putea fi martori ai unei situații în care serviciile digitale închid bucla dintre consultații și expedierea de medicamente sau de prescripții medicale, drone ca vehicule pentru transportul medicamentelor către pacienți, roboți care dezinfectează zonele contaminate, aplicații și chat-uri care acționează ca verificatori de simptome și oferă sfaturi de călătorie și de control al ratei de infectare, la zi. Dispozitive medicale portabile care monitorizează pacienții la domiciliu, aparatele cu tehnologie 5G care verifică simptomele în câteva secunde, noi modalități de lucru care mențin în siguranță procedurile de diagnostic, permițând totuși evaluarea rapidă, cum ar fi testarea cu ultrasunete ghidată de roboți, acum testată în China. Toate acestea pot reduce riscul de transmitere a virusului la un nivel minim. Deși aceste inovații nu vor avea un rol și un impact global în situația acută în care deja ne aflăm acum, urmăriți aceste evoluții. Se poate ca multe sisteme de sănătate să se întoarcă la masa de lucru pentru a-și îmbunătăți felul în care acordă îngrijire, pe baza experienței de astăzi.

Cel mai important lucru în acest moment este să colaborăm, să oferim măsurile potrivite acolo unde este nevoie de ele și să o facem la nivel global, cu cei care au depășit deja vârful ajutându-i pe cei aflați în mijlocul pandemiei. Ceea ce învățăm în acest proces ne va permite să ne pregătim mai bine pentru viitor. Un lucru este sigur, inteligența artificială și îngrijirea virtuală, care sunt concepte relativ noi pentru o mare parte a societății, își vor juca rolul în combaterea pandemiei COVID-19. Experiența acestor tehnologii de primă mână va ajuta, fără îndoială, la modelarea dezbaterii despre rolul lor în îngrijirea medicală din viitor și ce înseamnă acesta pentru noi toți.