Octavian Oprea, Vicepreședinte ADR: Digitalizarea serviciului medical aduce o serie de beneficii, atât în ceea ce privește experiența pacientului, cât și în ceea ce privește eficiența operațională

Octavian Oprea este Vicepreședintele Autorității pentru Digitalizarea României (ADR). Pe 23 iulie a participat în calitate de Speaker în cadrul evenimentului Xgroup Meeting – Spitalul Digital, parte a campaniei de comunicare a celei de-a cincea ediții a Convenției Române a Spitalelor ROHO

Vă prezentăm un sumar al intervenției domnului Octavian Oprea, din cadrul evenimentului:

„Pandemia Covid-19 a subliniat importanța digitalizării în zona economică, în cea medicală și în cea socială. Tehnologia a devenit catalizatorul unei schimbări de paradigmă în societatea românească, o schimbare de care cu toții aveam nevoie.

La nivel guvernamental, tehnologia a facilitat un răspuns coordonat al autorităților la criza sanitară și a permis cooperarea diferitelor entități publice prin centralizarea și împărtășirea informațiilor în cel mai scurt timp. Pe parcursul acestei perioade, Autoritatea pentru Digitalizare a României (ADR), împreună cu parteneri din sfera organizațiilor neguvernamentale și din mediul privat au furnizat soluții clare pentru optimizarea interacțiunii cetățenilor cu instituțiile publice. 

Noi, Autoritatea pentru Digitalizare a României, am avut în vedere mereu implementarea unor măsuri concrete, cu rezultate rapide având în vedere contextul crizei sanitare prin care am trecut și trecem. Am decis să urmărim o dezvoltare incrementală, axată pe rezolvarea situațiilor critice.  

Un prim exemplu ar fi că, împreună cu echipa de voluntari de la Code for Romania, am livrat un ecosistem de șase soluții online care au încercat să faciliteze accesul cetățenilor români la informații verificate, din surse oficiale, precum și la mijloace încurajatoare, validate și esențiale în această perioadă extrem de dificilă. Cele șase soluții sunt stirioficiale.ro, datelazi.ro, cetrebuiesafac.ro, diasporahub.ro, rohealth.ro și jurnalmedical.ro. Cifrele ne arată utilizarea masivă a acestor demersuri. Unul din trei români a accesat platforma stirioficiale.ro, platforma pe care Guvernul României și-a asumat-o ca fiind unicul canal prin care transmite informații legate de Covid-19. 

Cea mai recentă platformă lansată de ADR și Code for România este jurnalmedical.ro. Avantajele acestei platforme vizează îmbunătățirea activității sistemului medical și colectarea rapidă a datelor de la comunități mari de cetățeni din toată țara. Înscrierea unui număr mare de utilizatori în platformă va permite cadrelor medicale să centralizeze în timp real datele medicale relevante ale românilor și să monitorizeze constant sănătatea utilizatorilor conform formularelor pe care aceștia le completează periodic. 

Fiecare utilizator are posibilitatea de a încărca în platformă și informații despre cei dragi, nu doar despre sine, astfel că utilizând un cont în platformă, putem încărca informații despre întreaga familie pentru a monitoriza starea de sănătate. Datele completate de utilizatorii aplicației sunt monitorizate de Ministerul Sănătății și de Direcțiile de Sănătate Publică din toată țara. Aceste date sunt protejate de cele mai înalte standarde de siguranță și vor fi folosite doar în scopuri medicale.

Prin colaborarea dintre cetățeni și instituții, utilizarea platformei poate reduce substanțial perioada de evaluare și de monitorizare a potențialelor focare de Covid-19, și poate contribui la planificarea eficientă a resurselor de sănătate publică. Coordonarea acțiunilor tuturor instituțiilor specializate, va determina un răspuns coerent, rapid și eficient. Împreună cu alte măsuri legate de Covid-19, precum distanțarea fizică, purtarea măștilor și testarea, această platformă poate contribui masiv la gestionarea răspândirii pandemiei Covid-19.

Având în vedere evoluția rapidă a numărului de cazuri din ultima săptămână, este esențial să diminuăm efectele acestei creșteri asupra întregului sistem medical, care de peste 100 de zile este în prima linie în lupta cu noul tip de Coronavirus.        

Digitalizarea serviciului medical, aduce o serie de beneficii, atât în ceea ce privește experiența pacientului, istoricul medical electronic, monitorizarea semnelor vitale în timp real, interconectarea aparatelor medicale, cât și în ceea ce privește eficiența operațională, adică: un sistem informatic integrat, mobilitatea cadrelor medicale, monitorizarea echipamentelor și a resurselor medicale, colaborarea proceselor medicale, comunicarea și interacțiunea instantanee între departamente medicale diferite aflate la distanță. 

Un alt beneficiu important este telemedicina care introduce posibilitatea unui consult video de specialitate, monitorizarea în timp real a pacientului, și colaborarea în timp real între pacient și cadru medical. O aplicație a telemedicinei este triajul virtual al pacienților ce prezintă simptome de Covid-19, care a devenit o necesitate și care este deja folosită cu succes. Doctorii nu mai intră în contact direct cu acești pacienți, iar cazurile de infectare sunt mult mai bine izolate. Medicii pot comunica printr-un sistem de terminale mobile conectate printr-un video-call și pot consulta pacienții în timp real. Sistemul de completare al consultațiilor și a tratamentelor din saloane vine atât în ajutorul cadrelor medicale, cât și în ajutorul pacienților.

Economia de timp este un alt avantaj al spitalului digital pentru că munca manuală, în întocmirea situațiilor zilnice și a tipizatelor este eliminată, iar timpul necesar formalităților și fișierelor este substanțial redus. Totodată, este eliminată dubla operare de date atât în mediul analog, cât și în mediul digital.      

În sănătate, o realitate des întâlnită în sistemul public, există multe sisteme informaționale care funcționează în paralel, prin care se colectează informații descentralizat. Utilizarea suboptimală a tehnologiilor de sănătate și interoperabilitatea limitată produc obstacole uriașe în sectorul sănătății după cum arată comunicările Comisiei Europene pentru care una dintre prioritățile de prim rang este Ehealth.

România a înregistrat valori deloc încurajatoare în ceea ce privește resursele umane specializate în domeniul medical, mai ales în zonele geografice îndepărtate, din păcate. Această penurie poate fi compensată în schimb prin telemedicină. Strategia națională în domeniul sănătății vizează eficientizarea sistemului de sănătate prin accelerarea utilizării instrumentelor TIC moderne de tip E-sănătate. 

Această abordare include două direcții majore. Prima ar fi dezvoltarea unui sistem informatic integrat în domeniul sănătății prin implementarea de soluții sustenabile de E-sănătate. A doua ar fi creșterea accesului la servicii de sănătate de calitate la costuri eficiente prin utilizarea serviciilor de telemedicină care se adresează cetățenilor, în special celor din grupurile vulnerabile.

Proiectul RegInterMed se află în procedura de evaluare în cadrul Organismului Intermediar pentru Promovarea Societății Informaționale (OIPSI). În acest proiect, ADR va avea rol de partener, lider fiind Ministerul Sănătății. Proiectul RegInterMed, parte a Programului Operațional Competitivitate 2014-2020, cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională, axa prioritară 2, Tehnologia informației și comunicațiilor pentru economie digitală competitivă, vizează asigurarea infrastructurii necesare pentru implementarea unui sistem informatic în sănătate, după cum urmează: digitalizarea înregistrărilor în domeniul registrelor de sănătate, acțiuni de dezvoltare și consolidare a sistemelor informaționale existente și de creștere a gradului de interoperabilitate a acestora. Principalele componente ale sistemului informatic al sănătății, ca suport pentru procesul de luare a deciziilor includ depozitul de date, dar și instrumente analitice și de raportare. 

Pentru Ministerul Sănătății, avantajele proiectului sunt evidente. Acestea ar fi: monitorizarea impactului bolilor la nivelul populației, incidență, prevalență și mortalitate, fundamentarea politicilor publice de sănătate, planificarea, dimensionarea, monitorizarea, și evaluarea programelor naționale de sănătate și cercetarea medicală. 

Sistemul informatic online va furniza servicii care vor genera următoarele beneficii:

– pentru Ministerul Sănătății, monitorizarea și evaluarea sănătății populației

– pentru medici, consistența informațiilor centralizate într-o bază unică, păstrarea istoricului pentru fiecare pacient, urmărirea eventualelor interferențe ale diverselor tratamente acordate într-o perioadă de timp, care ajută la luarea unei decizii medicale optime

– pentru pacienți, care au și rolul cel mai important în acest proiect, istoricul evoluției în cazul tratamentelor anterioare și extragerea cu ușurință a unor statistici pentru luarea de decizii în beneficiul acestora 

Sistemul informatic al registrelor de sănătate va fi interoperabil cu sistemul Des al CNAS și cu sistemele informatice ale UE, prin utilizarea standardelor compatibile cu cele utilizate de platformele pentru schimb de date ale proiectelor Cross-border health dezvoltate la nivelul UE și cadrul european de interoperabilitate pentru E-sănătate. Sistemul va fi dimensionat pentru a face față următoarelor caracteristici legate de grupurile țintă: 55.000 de medici la nivel național, două milioane de pacienți inițial cu o putere de creștere de 500.000 de înregistrări pe an, 300 de administratori ai proceselor operaționale.  Sistemul cuprinde o bază centralizatoare a tuturor pacienților și poate genera rapoarte statistice cu date concrete în funcție de vârstă, geolocație, afecțiune.  

Proiectul RegInterMed presupune implementarea unui sistem informatic nou ce va permite constituirea unei baza de date complete și actualizate cu informații despre pacienți, dar și despre tratamentele aplicate acestora. Din perspectiva ADR, proiectul RegInterMed este o piatră de temelie pentru spitalul digital.”

Spitalul Digital este un proiect realizat de SpațiulMedical și BORO Communication, în parteneriat cu Philips Healthcare România.